Projekt „Łączy nas tak wiele – cykl zajęć językowo-artystyczno-tanecznych promujących dobrostan wychowanków OPP2 oraz porozumienie międzykulturowe”.

Drukuj

CZERWIEC
Warsztaty kompetencji międzykulturowych
W szkołach, do których uczęszczają wychowankowie OPP2, jest coraz więcej uczniów z doświadczeniem migracji. W odpowiedzi na zmieniające się środowisko szkolne zorganizowaliśmy w OPP2 warsztaty kompetencji międzykulturowych.
2 czerwca 2025 r. odwiedziła nas edukatorka Fundacji dla Wolności P. Natalia Michalska. Zabawy w grupach posłużyły nauce współpracy, wzajemnego szacunku, budowania dobrych relacji oraz radzenia sobie z emocjami.

MAJ
Finał Akcji pocztówkowej
Efekt kilku tygodni pracy na zajęciach plastycznych i językowych. Tworzenie pocztówek, pisanie życzeń, poszukiwanie i budowanie kontaktów z placówkami z całego świata. Wysłaliśmy ręcznie robione kartki wraz z życzeniami do dzieci i młodzieży z Chorwacji, Ekwadoru, Portugalii, Włoch i Stanów Zjednoczonych.

Poznajemy USA
Dziesiątki pytań z gry edukacyjnej, dzięki którym poznaliśmy ciekawe informacje o Stanach Zjednoczonych. W znalezieniu odpowiedzi i nauce geografii pomogło uważne studiowanie mapy.
Japonia – życie nastolatki
Na zajęciach języka angielskiego pracowaliśmy z książką „Naoko: My Japan”. Poznaliśmy codzienność japońskiej nastolatki oraz ćwiczyliśmy mówienie, porównując nasz zwyczajny dzień do japońskiego.
Kanada – ulubione zajęcia nastolatka z Vancouver
Książka „Allan: My Vancouver” oraz zasoby internetowe posłużyły do przygotowania i wygłoszenia prezentacji o Kanadzie i o mieście Vancouver. Porozmawialiśmy także o sportach popularnych w Kanadzie oraz w Polsce.

KWIECIEŃ
O Hiszpanii z Hiszpanką
OPP2 odwiedziła nauczycielka z Hiszpanii – P. Isabel Aboal, która przedstawiła prezentację o mieście Kartagena, o regionie Murcji oraz o zwyczajach wielkanocnych z tego regionu. Wychowankowie OPP2 podzielili się informacjami o polskich zwyczajach świątecznych.
Żywym rozmowom po polsku, angielsku i hiszpańsku nie było końca!
Wirtualna podróż po Hiszpanii i Ameryce Południowej
Poznaliśmy zwyczaje związane z różnymi świętami w Hiszpanii, Meksyku, Peru i Brazylii. Porównaliśmy obchody Święta Zmarłych w Meksyku i Polsce, poczuliśmy klimat karnawału w Brazylii, odkryliśmy, że 24 czerwca Peruwiańczycy bawią się podczas Festiwal Słońca a my w Polsce w nocy z 23 na 24 czerwca podczas Nocy Świętojańskiej. Niektórzy wychowankowie ogłosili, że wezmą kiedyś udział w hiszpańskiej bitwie pomidorowej Tomatina. Wszyscy chcieliby rozbić piniatę i podzielić się z innymi ukrytymi w piniacie słodyczami.
Finał konkursu językowo-plastycznego „Poznajmy… Węgry”
Poznaliśmy dziedzictwo kulturowe Węgier oraz wybrane słownictwo w języku węgierskim. Do jury konkursowego zaprosiliśmy węgierską artystkę, absolwentkę budapeszteńskiej ASP – Panią Martę Gazsó.
Jury przyznało:
I miejsce - Natalia Sitnik
II miejsce - Emiliya Karnialiuk
III miejsce - Julia Janowicz
A oto opinie artystki na temat wybranych prac:
Praca Natalii Sitnik, I miejsce – „Ta praca wyróżnia się ze względu na bogate opracowanie, które pokazuje doskonałe zrozumienie form i wyjątkowe zanurzenie w metodzie tworzenia. Młoda artystka trafnie dobrała ważne symbole Węgier i z wysmakowaniem ułożyła z nich kompozycję. Moją uwagę przykuwa kontrast między bogatymi w szczegóły formami, a czarno-białym rysunkiem kreskowym w tle.”
Praca Emiliyi Karnialiuk, II miejsce – „Praca ujawnia fascynującą harmonię między szczegółowym czarno-białym rysunkiem kreskowym i ekspresyjnie narysowanymi kolorowymi przedmiotami. Szczególnie przemawia do mnie to, jak linia tonu podąża za kształtem zamku i drzewa; świadczy to o wielkim, intuicyjnym talencie i opanowaniu perspektywy malarskiej.”
Praca Julii Janowicz, III miejsce - „W moim węgierskim sercu Węgry to przede wszystkim urocze, samotne kościoły i piękne pejzaże, takie jak ten. Cieszę się, że artystka wybrała opactwo benedyktyńskie w Tihany; to wyjątkowy obiekt. Przemawia do mnie łagodne piękno bijące z tej pracy, i budzą we mnie echo słowa zwieszające się z drzewa i leżące u stóp kościoła.”

MARZEC
Polsko-niemiecka podróż literacka
21 marca odwiedzili nas nauczyciele z berlińskiej szkoły. Goście przedstawili wychowankom OPP2 prezentację o stolicy Niemiec, a następnie zabrali zgromadzoną publiczność w literacką podróż, która wiodła przez niemieckie oraz angielskie tłumaczenie wiersza „Lokomotywa”, a także utwór o ciuchci Henriette autorstwa niemieckiego twórcy literatury dziecięcej J. Krussa.
Wyprawa na Szmaragdową Wyspę
Połączyliśmy się online z Panią Justyną Mazurek-Schramm, współautorką przewodnika „Dublin i Irlandia” oraz przedstawicielką Fundacji Kultury Irlandzkiej, aby poznać kulturę i zwyczaje Republiki Irlandii i Irlandii Północnej.

LUTY
Goście z Litwy
Nauczyciele z Litwy przygotowali dla nas pogadankę i quiz o swoim kraju oraz krótką lekcję niełatwego języka litewskiego. Wychowankowie OPP2 mieli też możliwość ćwiczenia rozmów w języku angielskim.